söndag 12 februari 2012

The Vikings are coming.

Tjena.

Jag har fått en liten request om att jag ska förklara lite närmare vad dessa ''beats'' handlar om som jag i delar talat om tidigare. Så tänker inledningsvis börja med det.

Jag jobbar som tidigare sagt genom en bok som heter ''Save the Cat'' i denna boken så handlar mycket om något som författaren själv kallar för: ''Blake Snyder beat sheet'' och är uppkallat efter honom själv efter som det är han som delat upp filmerna i dessa delar. Han är själv manusförfattare och har under årens gång skapat detta för att göra det lättare för honom att skriva. Så här ser hela schemat ut med alla 15 delarna och jag skriver kort vad de går ut på .Det inom parentes är ungefär på vilken sida eller minut i filmen som dessa händelser sker:

1. Opening Image (1): Öppningsscenen. En scen som summerar vad filmen skall handla om. Öppningen på Star Wars eller Sagan om Ringen är bra exempel.

2. Theme Stated (5): Det är temat på handlingen och vad en film egentligen handlar om. Och det är oftast något subtilt som tex ''kärlek övervinner allt'' eller ''familjen är viktigare en materiella saker''.

3. Set-up (1-10): Det är de första 10 minuterna av filmen och det är här vi lär känna karaktärerna och alla karaktärerna i första akten. Alla huvudkaraktärer bör visas upp här.

4. Catalyst (12): Detta är det som får fart på handlingen. En händelse som tex när Luke Skywalker träffar Ben Kenobi och får erbjudandet att lära sig ''the force''.

5. Debate (12-25): Det är här som huvudkaraktären tvekar och tänker på för och nackdelarna. För att ta star wars igen (flesta har ju sett den så det funkar som exempel) så tvekar Luke att följa ''the force'' och menar på att han har ett jobb och hem att sköta.

6. Break into 2 (25) Det är här som huvudkaraktären lämnar sin gamla värld bakom sig. Det finns nu ingen återvändo. Det är också något som huvudkaraktären måste välja själv. Som när Lukes farbror dör och han sedan beslutar sig för att hänga med Kenobi.

7. B Story (30): Detta brukar kallas för ''Buddy Love'' och det kan antingen vara att filmens ''love interest'' introduceras eller vänskapen mellan två personen.

8. Fun and Games (30-55): Denna delen är som det låter lite av lektemat. Filmtrailers innehåller till största delen av material från filmens fun and games.

9. Midpoint (55): Halvan av filmen. Här brukar oftast det vända sig antingen till det bättre eller till det sämre.

10. Bad Guys Close In (55-75): Som det låter. Ofta att karaktären vinner en falsk vinst, och att ''the bad guys'' samlar ihop sig för en ny erövring.

11. All Is Lost (75): Här som allt står som sämst till för huvudkaraktären. Allt verkar förlorat, men det är en falsk förlust.

12. Dark Night of the Soul (75-85): Denna delen innehåller ofta döden för någon. Ofta en mentor precis som när Ben Kenobi dör i starwars. Detta är också här där vi får se hur huvudkaraktären reagerar och mår efter det.

13. Break into 3 (85): Huvudkaraktären samlar ihop sig.

14. Finale (85-110): Som det låter. Huvudkaraktären ingår en sista strid som denne till slut vinner.

15. Final Image (110): Sista bilden. En liten regel är att den skall vara motsatsen till öppningsbilden. Så om karaktären i början är svag och vilsen så ska denne i sista bilden vara stark och säker.

Jag hoppas att jag fått fram rätt nu och det går att förstå vad jag vill ha fram. Ursäktar om jag missat eller skrivit fel på någon av punkterna. Jag håller själv på att jobbar med detta och försöker lära mig det utantill. Annars är ett tips att skaffa boken.


I övrigt kom Stevens kompisar från Sverige hit i fredas. Den ene John, är Amerikan men som bor i Sverige och är vd för Imagine studios i Sverige. Den andre, Nicholas (Niklas) ursäktar vilket jag skrev fel, var tidigare vd för det Svenska spelföretaget Starbreeze, som gjort Riddick spelet bland annat. Två väldigt trevliga typer för övrigt. Jag, Steven, John, Nicholas och Stevens granne Steve (var därför jag inte kom ihåg hans namn innan) drog till en shushiresturang/krog som fanns på Sunset strip. Jag är inte så förtjust i sushi men var villig att ge det en chans och vissa grejer funkade.

Nicholas till min höger, John till min vänster.

Vi drog sedan till något uteställe där Steven kände dörrvakten. Kommer inte ihåg vad stället hette men sheet. Går inte ens att jämföra med svenska uteställen. Steven fixade oss ett eget bord med fri dricka (kan tänka mig att det inte var billigt).

Men det var i fredas. Resten av helgen har jag jobbat med ett nytt projekt som det är tänkt att jag ska göra i samband med mitt examensarbete. Jag har dock ingen aning om vad examensarbetet kräver och tanken är att man skall inrikta sig på något ämne, vet dock inte än hur jag ska impelementera detta till filmen. Får tala med mina lärare senare om det, annars får jag hitta på något annat.

Idén är i alla fall att jag ska göra en kortfilm om Vikingar som utspelar sig på Gotland. Jag och Steven har bollat idéer och kommit fram till något minst sagt intressant. Han har sagt att han till och med kan tänka sig att lägga pengar i projektet (beroende på hur det ser ut). Så jag har gjort en Beat Sheet, av storyn och även talat med folk kunniga inom den kulturen som är redo att hjälpa mig med den info jag behöver. Även kikat på att man kan söka produktionsbidrag på Gotlandsfilm vilket hade vart bra.

Så ser det ut för tillfället. Nu drar Steven iväg på fredag så jag antar att denna veckan kommer att handla mest om att se till att jag har saker att göra under tiden han är borta.

Yes så fick det bli så länge. Och för övrigt om någon annan har synpunkter på bloggen, vad jag bör skriva mer, mindre om så är det bara att höra av sig.

//KP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar